woensdag 18 februari 2015

Ik ben weer enthousiast over Turkije-Totaal

Turkije-Totaal wordt wakker

De geschiedenis van Turkije-Totaal

De site bestaat al lang, onder deze naam sinds 2008 en ook al daarvoor onder andere domeinnamen.

In een grijs verleden maakte ik kennis met iemand in Alanya, een van orgine Duitse dame. Wij werden vrienden en besloten op een gegeven moment samen te werken en een site op te zetten onder de naam Fantasia met info over Turkije en een service om te bemiddelen voor vastgoed. Ik spreek nu over zo'n 15 jaar geleden.

Vol enthousisasme toen begonnen met het opzetten van de site. En ja, er waren verschillende mensen met interesse voor vastgoed die afspraken maakten.

Maar helaas, het kwam niet van de grond. De tijden waren toen, met name de regels voor het verwerven van vastgoed en het verkopen van vastgoed, heel anders. Het was nog niet verplicht voor makelaars om een licentie te hebben. Kortom, iedereen kon makelaar worden, zelfs als ze er de ballen verstand van hadden.

Het gebeurde dat aan de Turkse kant afspraken gewoon werden vergeten. Of de wanna -be "makelaar" liet de mensen huizen zien die ver boven hun budget lagen. Ik heb er nooit een cent mee verdiend. Sterker nog, geld geleend aan mijn vriendin zodat ze niet uit haar huis werd gezet, heb ik nooit terug gekregen. Communicatie was het grote probleem. Mijn partner zou afspraken in goede banen leiden en begeleiden. Echter zij ging ervan uit dat "makelaars" zich aan afspraken zouden houden. Ik zat zelf uitgezonderd vakanties, in Nederland en kon dus zelf niets verifieren.

Je zult begrijpen dat dit mijn motivatie om de site bij te houden, als sneeuw voor de zon deed verdwijnen. Maar omdat ik een Turkijefan ben en toendertijd al wist dat ik ooit in Turkije semi-permanent zou gaan wonen, heb ik de site gehouden. Opnieuw opgezet zonder bemiddeling voor vastgoed. Maar in Turkije wonen was toen nog een ver-van-mijn-bed-show dus ik deed niet veel met de site.


Turkije-Totaal nu

Veel is er nu veranderd, zowel in mijn persoonlijke situatie als in de regelgeving voor het verwerven van vastgoed, de regels voor makelaars en de regels voor buitenlanders wonend in Turkije. Mogelijk nog enkele zaken meer zoals vermeld onder Praktische Info van A-Z; ik ben nu bezig om alle info na te lopen en te wijzigen waar nodig. Gezien de omvang van de site ben ik daar wel even zoet mee.

Zoals je misschien weet hebben mijn man en ik in februari 2015 een woning gekocht in Kusadasi. Dit resulteerde in een samenwerking met deze makelaar voor het bemiddelen en in vastgoed. In geval dat er een koop volgt nadat ik iemand heb doorverwezen ontvang ik commissie.

Het grote verschil is dat deze makelaar werkt op een manier zoals wij dat in Nederland gewend zijn en niet wat een makelaar in Turkije volgens de Turkse wet geacht wordt te doen; dit verschilt nogal, lees meer hierover hier. Alle procedures en formaliteiten worden begeleidt en gecheckt om kopers optimale zekerheid te geven. Een ander verschil is dat ik zelf voor een groot deel van het jaar in Turkije ben en eventueel mee kan gaan met een bezichtiging.


Plannen met Turkije-Totaal

Er zijn ontzettend veel sites over Turkije maar het merendeel verschaft in hoofdzaak toeristische informatie tezamen met een reizenaanbod en/of aanbod van vastgoed. Slechts weinigen bieden informatie om te komen tot een goede keuze wat en waar te kopen en over het dagelijkse leven in Turkije zoals bv. boodschappen: wat is waar te koop.

Aangezien wij er nu zelf semi-permanent ga wonen kan ik uit eerste hand verhalen waar wij zoal tegenaan lopen en hoe wij dat oplossen. En daarbij anekdotes over babylonische spraakverwarring. Het beetje Turks dat wij kennen gebruiken we ook maar soms zeggen we heel iets anders dan we bedoelen te zeggen wat soms to hilarische situaties leidt. Maar de Turken vinden het geweldig dat we proberen in het Turks te praten.

Wanneer we in Turkije zijn hopen we ook diverse minder bekende plaatsen te bezoeken en ik ben van plan daar reviews over te schrijven met foto's.

In ieder geval is door de verandere omstandigheden Turkije weer een hot item en ben ik weer enthousiast bezig met de site.