vrijdag 27 februari 2015

Ik ga weer tuinieren in Kusadasi!

Vroeger was ik enthousiast bezig met tuinieren. Vooral het zelf vermeerderen via stekken of zaden vond ik leuk. Ik bracht uren door in de tuin. Bij redelijk weer was mijn eerste werk een rondje lopen in de tuin gewapend met mijn eerste kop koffie. Om te zien wat opkwam, in bloei stond, etc.. Vooral in de lente een feest natuurlijk.

Later is deze hobby door drukte helemaal in het slop geraakt. Mijn tuin in Nederland verwilderde en een hoop kuipplanten gingen dood.

Maar nu ik niet meer hoef te werken begint het weer te kriebelen. We hebben een ruime tuin in Kusadasi en ook een dakterras met plenty ruimte voor potplanten.

Vooral kuipplanten en exotische planten hebben mijn interesse en natuurlijk is het klimaat in Kusadasi daar bijzonder voor geschikt. Het leuke is dat veel planten die hier in Nederland als kuipplant worden verkocht, daar gewoon in het wild of in plantsoenen groeien.


De vorige bewoners van ons huis hebben de tuin erg leuk en ook praktisch aangelegd; er is zelfs een irrigatiesysteem om de planten gemakkelijk water te kunnen geven. Er zijn ook goten in de overwegend verharde tuin; dat is fijn want ├íls het regent in Kusadasi dan regent het vaak keihard. We hebben de tuin alleen nog maar in de winter gezien dus wat er allemaal opkomt is nog een verrassing. 

Dusver weet ik dat er bananenbomen in staat, een palm, een citrus boom en een agave. 2015 was een van de koudste winters in jaren met zelfs wat vorst dus ik hoop dat er niet al te veel is afgestorven. We zullen dat in april wel zien als we er weer heen gaan.

Ik ga in ieder geval wat verse kruiden telen, voor te koken en voor muntthee en ik denk dat ik ook eens druiven ga proberen.

Inmiddels heb ik me aangemeld bij diverse groepen over tuinieren om alvast wat inspiratie op te doen. Op facebook heb ik een pagina gemaakt, Garden Ideas, om ideetjes te verzamelen; dan kan ik het later gemakkelijk terugvinden. Ik ben ook een Pinterest pagina begonnen met hetzelfde doel.

Ik heb via Google gezocht naar 'garden center' en 'garden shop' in Kusadasi maar ik kreeg alleen maar hotels en restaurants met 'garden' in de naam. Maar er zijn er vast wel. En wie weet zijn er wel mensen in Kusadasi die onderling zaden en stekjes ruilen.